Yoga van inspanning naar ontspanning

Door de drukte van het dagelijks leven gaan we steeds vaker op zoek naar rust en ontspanning. Yoga kan je hierbij helpen. Het beoefenen van yoga houdt namelijk de aanmaak van stresshormoon cortisol tegen en helpt je bloedsuikerspiegel verlagen. Yoga helpt je dus om minder gestrest te zijn.

Hoe werkt dat in de praktijk?

Tijdens een yogales verbind je lichaam en geest door je ademhaling. Hierdoor werk je via lichamelijke inspanning naar ontspanning toe. Dit klinkt misschien wat zweverig maar is eigenlijk heel logisch.
Bijvoorbeeld: Door helemaal uit te ademen krijg je meer ruimte onder in je buik waardoor je makkelijker voorover kunt buigen. Je ademhaling helpt je dus dieper in de houding te komen.

Daarnaast zorgt een rustige constante adem voor rust in je hoofd, je hoofd volgt je lichaam. Ook goed te weten: Yoga kent geen prestatie of competitie, voel wat op dit moment voor jou mogelijk is, de rest komt vanzelf

10 voordelen van yoga

1. Yoga brengt je in balans,

2. houdt je lichaam fit, flexibel & sterk,

3. het verlicht pijn en blessures,

4. versterkt het immuunsysteem,

5. verbetert je algehele gezondheid,

6. verhoogt je stofwisseling,

7. helpt bij afvallen,

8. vermindert stress,

9. verbetert je prestaties,

10. ... en het is ook nog superleuk.

De oorsprong van yoga

Yoga vindt zijn oorsprong in India en betekend letterlijk verbinden. Het streeft naar eenheid van lichaam, geest en ziel. Hier in het westen van de wereld kennen we yoga vooral als de houdingen die je tijdens een yogales doet. Yoga bestaat echter maar voor een klein deel daaruit. Yoga is ook bewust leven en bewust omgaan met jezelf en anderen. Zonder adembeheersing en de juiste concentratie zijn de yogahoudingen eigenlijk alleen een lichamelijke oefening. En dat is zonde want yoga is niet als sport ontwikkeld maar als (lichamelijke) voorbereiding op de meditatie.

Het achtvoudige yogapad
Het yogapad bestaat uit 8 adviezen, om tot een nuttig, eerlijk en bevredigend leven te komen. Patanjali, de zogenaamde vader van de Yoga, beschreef in zijn achtvoudige yogapad de richtlijnen om samadhi, (verlichting) te bereiken. Samadhi is een levenslang proces, dat je kunt voltooien door heel het pad te doorlopen. Verlichting is, als niet boeddhistische monnik, misschien wat heftig, je kunt het ook zien als de ultieme balans in jezelf.

De acht paden

1. yama • omgang met anderen

2. niyama • zelfontplooiing

3. asana • lichaamsoefeningen

4.pranayama • adembeheersing

5. pratyahara • zintuigbeheersing

6. dharana • concentratie

7. dhyana • meditatie

8. samadhi • verlichting